Avtalsvillkor 2023-10-12

Detta avtal ingås mellan Elastx AB, org.nr. 556906-5617 (“Elastx“, “vi“ eller “oss“) och dig (“kund“, “du“, “dig“ eller “din“) som köper våra tjänster. Avtalet träder i kraft vid godkännande av dessa villkor. Datum för version: 2023-10-12

1. Tjänster

Genomgående i detta avtal hänvisas våra produkter och tjänster till som “Tjänst“ eller “Tjänster“.

a. Prissättningen, funktionerna och villkoren för de tjänster du köper från oss anges på webbsidan (www.elastx.se) där de särskilda tjänsterna beskrivs (”Specifikation”). Tjänsterna tillhandahålls till dig baserat på webbsidan som beskriver våra tjänster samt datum då tjänsten initieras. Tjänstesidan kan ändras under löptiden.

b. Avveckling av en tjänst. Vi kommer att använda kommersiellt rimliga ansträngningar för att göra tjänsterna tillgängliga för dig. Vi förbehåller oss rätten att modifiera tjänsterna, eller sättet på vilket vi tillhandahåller dem till dig. Om vi informerar om avvecklingen av en tjänst så garanterar vi minst tre månader för dig att migrera över till en motsvarande tjänst.

c. Ändringar av avtalsvillkor. Du samtycker till att Elastx kan ändra dessa avtalsvillkor eller någon policy eller andra villkor som hänvisas till i dessa avtalsvillkor kan när som helst genom att publicera en uppdaterad version på elastx.se. De nya villkoren träder i kraft femton dagar efter att de har publicerats. Genom att fortsätta att använda eller ta emot tjänsterna efter ikraftträdandet av ny version samtycker du till att vara bunden av de nya policyerna eller detta avtalsvillkor. Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera aktuella policys på elastx.se. Om du inte håller med om några ändringar av policyerna eller detta avtalsvillkor så måste du säga upp våra tjänster.

d. Servicenivåavtal Support (Support SLA). Vi garanterar svarstider till vår support enligt vårt: Support SLA

e. Servicenivåavtal Tillgänglighet (Tillgänglighets-SLA). Vi garanterar tillgänglighet på våra tjänster enligt vårt: Tillgänglighets-SLA

f. Dataskydd samt katastrofåterställning Vi tillhandahåller tjänsterna enligt tjänstespecifikationer och SLA:er.

Utöver vad Elastx tjänster erbjuder enligt specifikation behöver ni uppnå en lämplig nivå av säkerhet inom följande områden:

  • ytterligare säkerhetskontroller som behövs för att uppnå en säkerhetsnivå som motsvarar riskerna för ert kunddata
  • säker hantering av konton och autentiserings-uppgifter, samt säker hantering av alla system och enheter som har tillgång till våra tjänster
  • sätta upp lämpliga backups för ert kunddata
  • sätta upp redundans för att erhålla lämplig tillgänglighet
  • förebygga så inga sårbarheter är exponerade i mjukvara och data som lagras i Elastx tjänster

2. Policys

Nedan policys är en del i ditt avtal med oss.

a. Godkänd användning av våra tjänster framgår av vår: Användarpolicy

b. Vi och kund tar ett gemensamt ansvar över sekretessen för information som lagras hos oss. Nedan: Integritetspolicy

3. Priser

a. Priser anges på hemsidan (“Priser“). Vi fakturerar månadsvis i efterskott med 30 dagar betalningsvillkor alternativt i förskott med kreditkort.

b. Avgifter återbetalas inte av någon anledning, annat än i fallet att vi gjort fel. Du har rätt till kompensation om vi inte uppfyllt vårt Tillgänglighets-SLA.

c. Om du inte har betalat inom förfallodatumet kan vi komma att debitera dig ränta med 2,0 % per månad (eller den högsta räntan som tillåts enligt lag) och inkassoavgifter (inklusive men inte begränsat till advokatarvoden). Vi kan då även säga upp detta avtal, eller avbryta tjänsterna.

d. Om du bestrider en avgift som debiteras av oss måste du kontakta oss före förfallodatumet med en förklaring till varför du bestrider avgifterna.

4. Avtalstid

Så länge du konsumerar tjänster från oss är avtalets giltighetstid månad till månad.

5. Uppsägning

a. Var och en av oss kan säga upp detta avtal genom att ge den andra ett skriftligt meddelande om avsikt att säga upp avtalet. Du behöver registrera ett ärende till vår support (support@elastx.se) om din avsikt att säga upp detta avtal senast trettio dagar före förnyelsen av din tjänst.

b. Var och en av oss kan säga upp detta avtal genom att ge den andra ett skriftligt meddelande om ett väsentligt brott. Det skriftliga meddelandet måste innehålla tillräckliga fakta från vilka den icke-överträdande parten kan identifiera den påstådda orsaken till överträdelsen och vidta åtgärder för att åtgärda en sådan överträdelse. Vid leverans av meddelandet om väsentligt intrång ska parten för påstådd överträdelse ha tio kalenderdagar på sig under vilka överträdelsen kan åtgärdas. Om det väsentliga brottet inte kan botas, kan den icke-brottsliga parten säga upp detta avtal omedelbart.

c. Vi kan säga upp detta avtal, eller en viss tjänst, omedelbart efter din överträdelse av någon av policyerna som ingår i detta avtal; ditt brott mot licenser hos tredje part; eller din konkurs.

d. Vid uppsägning av våra tjänster så ansvarar du själv för att ta bort ditt data från våra servrar. All data som finns på våra backupservrar kommer att skrivas över. Vi har ingen som helst skyldighet att tillhandahålla data till dig efter utgången av uppsagt avtal.

e. Om tjänsterna avslutas på grund av din underlåtenhet att betala avgifterna när de förfaller eller ett brott mot något av våra avtal, kan vi debitera dig en återanslutningsavgift.

6. Garantier

a. Ömsesidiga garantier: varje part har befogenhet, auktoritet och laglig rätt att ingå detta avtal; varje part har befogenhet, auktoritet och laglig rätt att utföra sina skyldigheter enligt detta avtal.

b. Vi garanterar att vi kommer leverera tjänsterna enligt tjänstespecifikation.

c. Du garanterar oss att:

i. du har den erfarenhet och kunskap som krävs för att använda tjänsterna;

ii. du kommer att följa villkoren för alla licenser som krävs för din användning av programvara från tredje part;

iii. du kommer att utarbeta slutanvändaravtal med villkor som inte är mindre restriktiva än villkoren i detta avtal för dina kunder

iv. du äger hela rätten, titeln och intresset till, eller har en lämplig licens att använda allt material som tillhandahålls oss, eller som kan nås eller överföras med hjälp av tjänsterna;

v. dina slutanvändare har garanterat att de äger hela rätten, titeln och intresset till, eller har en lämplig licens att använda allt material som tillhandahålls till dig, eller som kan nås eller överföras med hjälp av tjänsterna, och har gått med på att hålla oss skadeslösa om de inte gör det.

7. Ansvarsbegränsning

a. Vi är inte ansvariga gentemot dig, eller någon tredje part, för skada orsakad av eller relaterad till tjänsterna (utöver våra SLA:er), eller din, eller en tredje parts, oförmåga att använda tjänsterna, såvida det inte är orsakat uteslutande av vår, och ingen annans, grova vårdslöshet.

b. Vi är inte ansvariga gentemot dig, eller någon tredje part, för förlorad vinst, vare sig direkt eller indirekt, specifik eller tillfällig, till följd av eller genom bestraffning, eller skador av något slag. Denna paragraf gäller oavsett om ett sådant potentiellt ansvar var känt för oss eller borde ha varit känt för oss.

c. Vårt maximala sammanlagda ansvar för alla anspråk som görs i enlighet med, baserat på tjänsterna, tredje parts leverantörer, enligt någon rättsteori, är det belopp som du betalat för tjänsterna för månaden före händelsen eller händelserna som gav upphov till anspråket.

8. Ersättning

a. Du samtycker till att kompensera, försvara och hålla oss säkrade, inklusive, men inte begränsat till, våra moder-, dotterbolag och närstående företag, och var och en av deras respektive tjänstemän, styrelseledamöter, anställda, aktieägare och agenter (var och en en “skadeslös part“ och, kollektivt, “skadeslösa parter“) från och mot alla anspråk, skador, förluster, skulder, stämningar, åtgärder, krav, förfaranden (oavsett om det är juridiskt eller administrativt) och utgifter (inklusive, men inte begränsat till, rimliga advokatarvoden) som hotas, hävdas , eller lämnas in av en tredje part mot någon av de skadeslösa parterna som härrör från eller relaterar till (i) din användning av Tjänsterna (ii) någon överträdelse från dig av vår användarpolicy; (iii) något brott mot någon av dina utfästelser, garantier eller överenskommelser i dessa avtalsvillkor (TOS); eller (iv) eventuella handlingar eller försummelser av dig. Villkoren i detta avsnitt ska fortsätta att gälla efter uppsägning av dessa avtalsvillkor. Endast för detta styckes syfte inkluderar termerna som används för att utmärka dig, inkludera dig, dina kunder, besökare på din webbplats och användare av dina produkter eller tjänster, vars användning möjliggörs av oss.

9. Licenser och immateriella rättigheter

a. Programvara

i. Tjänsterna kan komma förkonfigurerade med programvara som ägs av en tredje part (”tredjepartsprogramvara”). Om du intygar för oss att du redan har en licens att använda programvaran från tredje part, kan vi kräva att du förser oss med bevis på denna licens. Du samtycker till att följa ditt licensavtal när du använder programvaran från tredje part.

ii. Om du inte har en licens att använda programvaran från tredje part, samtycker du till att följa villkoren för alla licenser som krävs för att du ska kunna använda programvaran från tredje part.

b. Du kan behöva godkänna tredjepartsleverantörslicenser för att kunna använda tjänsterna. Du samtycker till att bevara och inte dölja varumärken, upphovsrätt och andra indikationer på immateriell äganderätt som placeras på programvara, hårdvara som tillhandahålls dig, eller visas i samband med din användning av tjänsterna.

c. Du måste ha en giltig licens för att använda den programvara du placerar på vår utrustning. Du samtycker till att förse oss med bevis på denna licens på vår begäran.

d. Om vi licensierar programvara till dig, upphör den licensen vid uppsägning eller utgång av detta avtal.

e. Du är ansvarig gentemot oss för all obehörig installation, användning, kopiering, åtkomst eller distribution av tjänsterna om du misslyckas med att: inkludera i dina kundavtal villkor som liknar men inte är mindre restriktiva än de som anges häri, eller införlivas av referens; och, om dina kunder säljer våra tjänster vidare, krävs att dina återförsäljare inkluderar i sina kundavtal, villkor och villkor som i huvudsak liknar men inte är mindre restriktiva än de som anges häri, eller som införlivas genom referens.

f. All information som ges till oss i samband med din användning av tjänsterna ska tillhandahållas av dig på icke-konfidentiell basis. Sådan information ska betraktas som icke-konfidentiell och vår egendom. Genom att skicka in sådan information till oss samtycker du till en kostnadsfri överlåtelse till oss av alla världsomspännande rättigheter, äganderätt och intresse för upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till informationen. Vi ska vara fria att använda sådan information på en obegränsad basis. Detta stycke är uttryckligen begränsat till information som du tillhandahåller oss för att felsöka och/eller förbättra de tjänster som tillhandahålls dig. Det utesluter all information som du placerar på vår utrustning med hjälp av Tjänsterna (“Din information“). Vi kommer inte att ha något ägande av din information, och mellan Elastx och dig ska du vara den exklusiva ägaren till din information.

10. Sekretess

Ingen av parterna får någonsin avslöja någon konfidentiell information som erhållits från den andra parten till tredje part. “Konfidentiell information“ avser information som avslöjas till en part enligt detta avtal, där den avslöjande parten har identifierat informationen som konfidentiell information. Konfidentiell information inkluderar inte någon information som (i) vid tidpunkten för avslöjandet är allmän egendom; (ii) efter att avslöjandet har blivit en del av det offentliga området genom publicering eller på annat sätt, förutom genom brott mot detta avtal av den mottagande parten; (iii) som den mottagande parten kan fastställa genom behöriga bevis var i dess besittning vid tidpunkten för avslöjandet; (iv) som den mottagande parten självständigt utvecklar utan användning av upplysningarna nedan eller; (v) är skyldig att avslöjas av någon part enligt lag eller förordning med laga kraft. Varje part ska säkerställa att alla dess rådgivare och konsulter som ges tillgång till konfidentiell information är bundna av motsvarande konfidentialitetsförpliktelser.

11. Allmänt

a. Meddelanden

Alla meddelanden, anspråk, krav och annan kommunikation måste registreras hos vår support (support@elastx.se).

b. Force Majeure

Med undantag för skyldigheten att betala förfallna skulder, ska ingen av parterna hållas ansvarig för förseningar eller misslyckanden i utförandet på grund av händelser utanför den försumliga partens rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till jordbävning, arbetskonflikter, brist på förnödenheter, upplopp , krig, brand, epidemier, avbrott hos telekommunikationsleverantörer eller förseningar hos vanliga operatörer eller andra omständigheter utanför dess rimliga kontroll. Den oskyldiga partens skyldigheter och rättigheter ska förlängas dagligen under den tidsperiod som motsvarar den förklarliga förseningen. Oavsett ovanstående, i händelse Force Majeure har hindrat oss från att utföra våra förpliktelser enligt detta avtal under en månad, har du rätt att säga upp detta avtal utan extra kostnad. Den part som drabbas av Force Majeure ska underrätta den andra parten så snart som möjligt, dock inte längre än tio dagar från det att Force Majeure-händelsen inleddes.

c. Val av lag, jurisdiktion och plats

Varje tvist, kontrovers eller anspråk som uppstår ur eller i samband med detta Avtal, eller brott, uppsägning eller ogiltighet därav, ska slutligt avgöras genom skiljedom i enlighet med reglerna för skiljedomsförfaranden vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut.

Säte för skiljedomsförfarandet ska vara Stockholm. Det språk som ska användas i skiljedomsförfarandet ska vara svenska. Detta avtal ska regleras av svensk materiell lag.

d. Inga förpliktelser

Detta avtal skapar inte någon agentur, partnerskap, joint venture eller franchise relation. Ingen av parterna har rätt eller befogenhet att, och ska inte påta sig eller skapa några förpliktelser av något slag för den andra partens räkning eller binda den andra parten i något som helst avseende.

e. Varaktighet

Avsnitt 2(b), 6, 7, 8, 9, 10, 11(a), (c), och (d) fortsätter att gälla efter uppsägningen av detta avtal.

Föregående version: 2018-05-18

Den här webbplatsen använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Läs mer här.