Svarstiderna minskades från 250-300 till 3 millisekunder

Reforce International AB var i behov av en IT-plattform med hög prestanda som enkelt kunde skala upp i kapacitet. Idag använder Reforce ELASTX Jelastic PaaS som backend.


Vilka är Reforce International AB?

– Vi är ett av världens ledande RaaS-företag (Result as a Service). Kortfattat kan man säga att vi hjälper företag att uppnå sina strategier snabbare, genom att erbjuda accelererad strategi- och affärsexekvering. Sedan starten har vi haft 96 % framgång i våra projekt och det är tack vare våra affärsstrateger och vår egenutvecklade mjukvara, ReExecute.

– Elastx har blivit vår partner och trygghet, berättar Dan Mattsson, VP Product Development på Reforce.  

Hur såg er lösning ut tidigare och vart låg utmaningarna? 

– Vi började utveckla vår produkt under 2012 och var tidigt ute med PaaS. Vår första utmaning låg i att vi inte hade spetskompetens för att hantera tekniken internt. Det fanns dessvärre inget nordiskt alternativ, varpå vi använde en amerikansk plattform. Vår andra utmaning låg i att hitta en leverantör med högre prestanda. Med Atlanten emellan upplevde vi problem med stabilitet, 

prestanda och för långa svarstider. Det blev många små anrop, vilket gjorde att vårt system upplevdes som segt för våra kunder. För oss gör varje millisekund skillnad. Därför började vi leta efter en ny leverantör som låg närmare oss geografiskt. Våren 2013 kom vi i kontakt med ELASTX, i maj samma år började vi med de första testkörningarna.

 

Varför valde ni ELASTX?

– Det var framförallt på grund av deras prestanda. 

Tidigare stötte vi på problem vid nya releaser. Vi gör dessa varje vecka och det blir kostsamt att göra det på nätterna, vilket blev fallet när kunderna var uppe och jobbade sent. Numera kan vi göra en smärtfri release medan kunderna jobbar. ELASTX är en leverantör som kan erbjuda stabilitet och hög kompetens.

 

Elastx case study

Vilka märkbara förbättringar/skillnader kan ni se?

– Redan under testkörningen lyckades ELASTX minska våra svarstider från 250-300 millisekunder till 3 millisekunder, vilket har underlättat vårt arbete avsevärt. ELASTX har blivit vår partner och trygghet, med en hög kunskapsnivå på server- och infrastrukturnivå kan de hjälpa oss med de delar vi själva inte vill hantera. Prestandan fungerar felfritt tack vare ELASTX.


 

Hur mycket resurser har ni sparat på ELASTX lösningar?

– Vi kan inte mäta i siffror, men däremot i effektivitet och resurser. Vi får valuta för pengarna i form av kompetens. Vi ändrar inte särskilt ofta i miljön, men när vi gör det så kan vi, tack vare ELASTX, göra det effektivt. Alternativkostnaden, att ha kompetensen internt skulle inte vara värt det. Med traditionell drift kommer även administration, nu slipper vi den biten och kan istället lägga fokus på det vi är bäst på.

 

"ELASTX snabba support är magiskt snabb och spot on."


Hur har ni upplevt support och samarbete med ELASTX?

– Det har fungerat väldigt bra. Något som vi verkligen uppskattar med ELASTX är kvaliteten på deras support och hur snabba de är på respons. Vi har ofta akuta ärenden, där det krävs kunskap som vi själva inte besitter. Nu får vi dessutom support på svenska och slipper tidsskillnader. Vi vet att ELASTX ställer höga krav på sin support och vi upplever den som magiskt snabb och spot on.

 

Hur ser ni på framtiden?

– ELASTX jobbar kontinuerligt med såväl vår som deras egen utveckling och vi känner full tillit till dem. ELASTX går åt att bli en helhetsleverantör, det ser vi positivt på. De kommunicerar dessutom kommande förändringar i ett tidigt stadie vilket underlättar för oss. 
 


Tack för trevlig pratstund Dan! 

Läs mer på www.reforceinternational.com

Ladda ner case study


Om du är nyfiken på att prova ELASTX Jelastic PaaS så är det enkelt att komma igång och vi erbjuder även ett gratisalternativ för utveckling. Läs mer under Produkter och Tjänster.

Share