Elastx två grundare sitter i fåtöljer och ser glada ut

Det svenska molnet

För de företag som levererar affärskritiska tjänster med känslig data är Elastx ett mycket eftertraktat alternativ. Men hur startade allt?

För tio år sedan hade långt ifrån alla förstått fördelarna med molntjänster. Alternativen som fanns var ett fåtal internationella storföretag. Henrik Grankvist och Joakim Öhman såg de stora fördelarna med att konsumera IT på detta sätt, och noterade att det fanns ett växande behov av att säkra försörjning av kritiska IT-tjänster på hemmaplan.

Ett svenskt moln blir till

Året var 2012. Det hade börjat sjunka in i det svenska medvetandet att digitalisering inte bara var ett modeord utan en nödvändighet. Stämpelkort, arkivskåp med hängmappar, internpost och servicediskar skulle ersättas med nya, effektiva, digitala system. Såväl arkiv som myndighetstjänster skulle nu bli tillgängliga på internet.

---

Okej, riktigt så gammalmodigt var det kanske inte för tio år sedan. Nog för att mycket har hänt sen dess, men på de allra flesta håll hade man kommit en bra bit på vägen. Problemet var att företagens IT bromsade utvecklingen med långa ledtider och hög risk med tunga investeringar eller långa avtal . Det där molnet lät ju onekligen praktiskt, men hur fungerade det i praktiken? Var det tillräckligt säkert? Vilka risker finns med att lägga sin data i händerna på internationella företag? Några svenska alternativ fanns just då inte på marknaden. Det var alltså det perfekta tillfället att skapa något bättre, och dessutom hundra procent svenskt. Något som var lokalt förankrat, stabilt och hållbart i alla led. En tjänst under svensk lagstiftning, med bra service och utan inlåsning i långa, komplicerade avtal. Trots att Henrik och Joakim inte hade känt varandra särskilt länge så var det ingen tvekan om att det var detta de skulle satsa på. De delade en stark vision om att skapa något som bidrog till samhället. Med Henriks affärstänk och Joakims tekniska kunnande var de två en ‘match made in heaven’ (pun intended).

Hållbart hela vägen

Det var ett modigt drag att starta den här typen av bolag vid den här tidpunkten. Både molntjänster och Open Source var relativt nya fenomen, och det krävdes således en hel del övertygande för att få investerare med på banan. Att de själva behövde belåna sina hem för att möjliggöra uppstarten stoppade dem inte - de var övertygade om att konceptet skulle hålla. De skulle inte bara skapa en kopia av de stora molnjättarna i syfte att generera vinst, de ville också att det skulle kännas rätt genom hela leveranskedjan. Allt från förnybar el i datacenter till samhällsnyttiga kunder och ett hållbart arbetsklimat. Fokus skulle ligga på support och service i toppklass, så att alla kunder fick hjälp när det behövdes.

I februari 2013 lanserades alltså Elastx. Redan vid första presentationen valde två stora prestigefyllda företag att bli kunder. De första två kunderna är fortfarande kvar, hela tio år senare.

Elastiska leveranser

En del av det vinnande konceptet är att leverera tjänster utifrån kundernas växande behov. Att vara elastisk och flexibel, helt enkelt. Var kommer då X:et ifrån? Ja, det är inte mer komplicerat än att Open Source-världen gillar namn i den stilen. Elastx står alltså för att lyfta fram elastiska IT-leveranser baserade på Open Source.

En molnleverantör att räkna med

Under åren som gått har Elastx växt utan att för den skull tumma på de grundläggande värderingarna. Idag har företaget närmare 30 anställda uppdelade i team specialiserade på olika områden. Genom att rekrytera medarbetare enligt devisen att ‘man bara bör anställa personer som är smartare och mer kompetenta än en själv’ har grundarna skapat en organisation med mycket hög kompetensnivå. Samtidigt genomsyras företagskulturen av värme och humor. Olika personligheter förenas av gemensamt driv och entusiasm för teknik och infrastruktur. På frågan “vad är ni mest stolta över hittills?” svarar Joakim utan en sekunds tvekan "att alla genomgående ställt upp på ett fantastiskt sätt när det verkligen har behövts, den serviceanda som funnits sedan start och stabiliteten i vår molnplattform."

Henrik nickar instämmande och fortsätter. “Jag är mest stolt över att vi byggt ett bolag som bygger på tillit och där alla har viljan att bygga något riktigt bra. Jag brukar säga att bolaget är summan av de medarbetare vi har ombord och det vi tillsammans skapar”.

Genom att förbättra och utveckla våra plattformar och tjänster strävar Elastx efter att fortsätta vara en av Sveriges ledande molntjänstleverantörer.

Låt oss berätta mer!

Mer aktuella än någonsin

I samband med pandemin ökade digitaliseringstakten inom många områden - i synnerhet fintech och e-hälsa. För dessa typer av tjänster är stabil och säker drift av största vikt. Lika viktigt är det att känslig data hanteras och lagras i enlighet med rådande lagstiftning. Idag har väldigt många företag affärskritiska onlinetjänster. Samtidigt är IT för de allra flesta ett fortsatt komplext område med mängder av buzzwords, snudd på obegripliga förkortningar och abstrakta koncept. Dessutom utvecklas tekniken i rasande fart. Nya lagar och regler tillkommer och dessutom har larmen om cyberattacker blivit allt mer frekventa.

Det är både dyrt och resurskrävande att samla den kompetens som krävs för att hantera allt detta inhouse. Därför väljer många att köpa in sin IT-funktionalitet som färdig tjänst, så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet. Elastx erbjuder idag helhetslösningar med färdiga tjänster, som passar både stora och små.

Det svenska molnet

Idag har Elastx en väl etablerad plats på marknaden, och ingen ifrågasätter längre behovet av svenska molntjänster. Marknaden domineras fortfarande av ett antal stora bjässar som skeppar både data och pengar till andra delar av världen. För kunder som vill behålla drift och datalagring tryggt inom Sveriges gränser erbjuder Elastx ett säkert, etiskt och hållbart alternativ. Med integritet, tekniskt framåtlutade lösningar och support i världsklass är Elastx det självklara valet.

Se alla nyheter

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Read more.